Jentefotball i fokus - også i Sør Sudan

Postet av Sandved Idrettslag den 11. Des 2019

I en av verdens største flyktningleirer i Juba i Sør Sudan, er det fotball som gir ungene en snev av glede. Med provisoriske baller, drakter og baner, gjør barna det beste utav en ellers dårlig hverdag. Men når en ser utover "banene", så legger en merke til en ting; ingen jenter spiller fotball.

I denne leiren, er det ei vaskedame som har inderlig lyst å gjøre noe for jentene, og som alle vet.... det er ikke så langt fra Sør Sudan til Sandved. Via soldater som vokter leiren, får tidligere daglig leder i klubben, Jone Edland forespørsel om han kjenner noen som kan bidra.

Og når nåværende daglig leder fikk forespørsel om å bidre til ett jenteprosjekt i SørSudan, da var det bare å krype opp på loftet på klubbhuset og finne frem over 100 gamle, men alt for lite brukte, Sandved-drakter. Vi har vist vi kan ha jenteprosjekt i lokalmiljøet, så skal vi og gjøre det vi kan for disse jentne og.

Og hva er vel bedre å se, enn barn som ikler seg en Sandved-drakt. For en glede det er å kunne gi, og om ikke noe annet, gi disse jentene ett lite lysglimt i en ellers å fæl hverdag.