Nytt trenerteam på A-lag herrer

Postet av Sandved Idrettslag den 8. Feb 2019

Før 2019 sesongen har klubbens A-lag fått ett helt nytt trenerteam. Inn har vi fått to gamle bekjentskap i Tallak Uberg Nærland og Andreas Westlye, og i tillegg ett nytt fjes i Njål Varhaug Sandnes.  Vi har jo lyst å bli bedre kjent med dem, så tar vi en liten presentasjonsrunde.

La oss starte med Tallak.

Navn: Tallak Uberg Nærland

Alder: 42

Yrke: Lærer

Tidligere klubber som spiller: Viking, Sandved, Sandnes Ulf, Hana, Sandviken og Fana

Tidligere klubber som trener: Sandnes Ulf jr, Hana og Klepp.

Hva føler du nå?

En aldri så liten optimisme om at Sandved IL er på riktig vei, både A-laget og klubben generelt. Veldig godt fornøyd med å ha fått med Njål og Andreas i trenerteamet og synes at spillergruppen ser bra ut. Siden du spør om følelser, så er jeg veldig glad i byens beste støtteapparat bestående av Ingve og Oli Skjæveland  :-)

Hvilket forhold har du til Sandved IL fra før?

Det er barndomsklubben og jeg bodde nærmest på den gamle og humpete grusbanen. Bruker alltid denne oppveksten til å skylde på manglende dribleferdigheter.

Hvor bør ambisjonsnivået for A-laget til Sandved legges, på kort og lang sikt?

Med tanke på hvor stor bydelen er og hvor gode rammer vi nå har, så skal A-laget minst opp til 4.divisjon. På kort sikt er det et mål allerede i år.

Hvilke ambisjoner har du som trener?

Bidra til et godt fungerende fellesskap hvor spillerne trives og trekker i samme retning. Sørge for at vi når våre sportslige målsetninger.

Hvordan ønsker dere at Sandved skal spille?

Offensiv fotball med et tydelig mønster for hvordan vi skal spille. Mye bevegelse og knallhard jobbing for gjenvinning av ball.

Hva kan Sandved gjøre for de unge spillerne med aller størst ambisjoner? Hvor lenge bør en slik spiller bli i klubben?

Vi må legge til rette for at disse spillerne får nok treningsøkter og at de blir matchet på høyt nok nivå. En slik type spiller har ingenting å tape på å bli i Sandved til han er blant de beste på A-laget. Da hjelper vi ham gladelig til en større klubb dersom ambisjonsnivået strekker seg lenger.

Hvordan skal A-laget bidra til å understreke at Sandved er en "kvalitetsklubb"?

Vi må gå foran med gode holdninger, god treningskultur og heve det sportslige nivået.

Hvordan synliggjøre at A-laget er klubbens flaggskip for de yngre spillerne i Sandved?

Trenerteamet både bør og ønsker å besøke og delta på treninger til de aldersbestemte lagene. I tillegg skal spillerne bidra på fotballskolen. I tillegg bør vi prøve å få flere med Sandved-hjerte til å se på kampene våre.

Hvordan gjøre det enklere for klubbens egne spillere å ta steget fra junior til senior?

Det er vi i grunnen godt i gang med. Nesten halvparten av de vi har på trening er juniorer. Det er viktig at juniorene får trent nok og med begge lag. For de juniorene som satser blir spranget lite og veien kort før man spiller A-kamper.

Hvordan skal klubben lykkes med å få tilbake spillere som prøver seg i SU, men som ikke kommer gjennom nåløyet der?

Det viktigste er at Sandved IL fremstår som et fristende alternativ. I de senere år har klubber som Hana, Austrått og Ganddal hatt bedre sportslige tilbud, men dette er vi i ferd med å utlikne. Som eneste breddeklubb har vi nå et luksusproblem med for mange på trening! Det skal være naturlig å returnere til Sandved når nåløyet blir for trangt oppe på Trones.

Ingve er godt fornøyd med å få Sandvedguttene Andreas og Tallak som trenere.